נגיף הקורונה 27.10.2020

שפעת עונתית ו-19-COVID – כיצד למנוע תחלואת חורף קשה במיוחד?

ארגון הבריאות העולמי החל בתחילת החודש את הקמפיין המיוחד להפחתת תחלואת החורף ועידוד מוגבר להתחסנות מפני שפעת

חיסון (אילוסטרציה)
חיסון (אילוסטרציה)

מגיפות שפעת הן תופעה שנתית מוכרת. בשנת 2020 נוספת לכך מגיפת ה- COVID-19. מערכות בריאות רבות כבר מגיעות לקצה גבול היכולת ואין להן זמן פנוי או יכולת להתמודד באופן מיטבי עם שפעת. אבחנה מבדלת בין שתי המחלות באמצעות התסמינים שלהן בלבד עלולה להיות קשה ללא בדיקת מעבדה.

ההשלכות של הידבקות בשפעת וב-COVID-19 בו זמנית עדיין לא ברורות, אך החשיבות במניעת זיהום בשפעת היא ודאית, השנה יותר מתמיד. הדרך היעילה ביותר להימנע משפעת היא באמצעות חיסון.

כדי לסייע למדינות לוודא שהחיסון ניתן לאלה הזקוקים לו ביותר, קבוצת המומחים האסטרטגית של ארגון הבריאות העולמי (SAGE) המליצה לתעדף קבוצות אוכלוסיה לחיסון במדינות שבהן אספקת חיסוני השפעת מוגבלת.

במסמך המלצות מפורט, מנהלי האזור האירופאי של ארגון הבריאות העולמי מחדדים כמה מסרים:

  • יש לוודא שאנשים יחוסנו בבטחה וכי יבוצעו קמפיינים להסברת חשיבות הנושא.
  • מדינות יכולות לשקול אפשרויות שונות לבצוע מאסיבי של חיסוני שפעת: מתחמי "התחסן וסע" בדומה למרכזי בדיקות DRIVE IN לקורונה, מרפאות ניידות, צוותים שעוברים מבית לבית ועוד.
  • חשוב להבטיח שאנשים ישמרו על ריחוק פיזי בזמן שהם ממתינים לחיסון.
  • עידוד עטיית מסיכות קפדני ומתן גישה למתקני שטיפת ידיים או חיטוי.

בתיעדוף גבוה לחיסון לשפעת מוגדרים:

עובדי בריאות הנמצאים בסיכון מוגבר להידבק בשפעת. חיסונם של עובדים אלה יגן גם על בני משפחותיהם ומטופליהם, יסייע בהפחתת ימי מחלה ויגדיל את חוסנם של בשירותי הבריאות.

זקנים הנמצאים בסיכון מוחשי כפול ל-COVID-19 ולשפעת; שניהם מצבי חולי חמורים יותר בקרב אנשים מעל גיל 65. לפי הדו"ח יש לתת עדיפות לזקנים המתגוררים במוסדות סיעודיים, הנמצאים במעונות יום, המאושפזים בבתי חולים או המקבלים טיפול רפואי ביתי.

גם נשים בהריון, אנשים הסובלים ממצבים בריאותיים כרוניים וילדים מתחת לגיל חמש ממשיכים להיות קבוצות יעד חשובות לחיסון נגד שפעת ויש להציע להם חיסון היכן שהאספקה ​​מאפשרת, על פי המדיניות הלאומית.

לסיכום, קמפיין המודעות לשפעת הושק באזור האירופאי של ארגון הבריאות העולמי ב-5 באוקטובר ותומך בקידום חיסון נגד שפעת במדינות השונות ומעודד קבלת החלטות מושכלות כיצד להימנע מהידבקות בנגיף השפעת. השנה הקמפיין מתמקד במיוחד בקידום החיסון של קבוצות בעדיפות הגבוהה ביותר - עובדי שירותי בריאות ואנשים מבוגרים, וכן בקידום התערבויות אחרות כמו היגיינת ידיים ועטיית מסיכה.

מקור:

WHO Regional Office for Europe recommendations on influenza vaccination for the 2020/2021 season during the ongoing COVID-19 pandemic. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2020. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.

נושאים קשורים:  ארגון הבריאות העולמי,  בריאות הציבור,  שפעת,  חיסונים,  אירופה,  קורונה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו