Covid-19 26.10.2020

סדרת מקרים של מאפייני כאב ראש בחולי COVID-19: כאב ראש יכול להוות את התסמין היחיד

חוקרים סבורים כי כאב ראש יכול להוות את התסמין היחיד בחולי COVID-19, ויש לו מאפיינים דומים למיגרנה

ידוע זה מכבר כי כאב ראש דווח כתסמין בעד שליש מהחולים המאושפזים עם COVID-19. עם זאת, עד כה לא הוגדרו המאפיינים הקליניים של כאב הראש הקשור למחלת COVID-19.

החוקרים ביצעו מחקר תצפיתי על סדרת מקרים, שכלל חולים שקיבלו ייעוץ מיחידת כאבי הראש, בשל כאב ראש ממנו סבלו בזמן שהיו מאושפזים עם COVID-19. החוקרים דיווחו על נוכחות של כאבי ראש ב-13 חולים COVID-19 מאומתים על ידי PCR, להם תסמינים קלים. הם מצאו כי כאב ראש היה התסמין היחיד של COVID-19 ב-3 מטופלים והופיע בתור תסמין מוקדם של המחלה בכל החולים. בנוסף, נמצא כי החולים אפיינו את כאב הראש כחמור, מהיר, בלתי פוסק, עם תכונות דומות למיגרנה, בנוסף לתסמינים תחושתיים יוצאי דופן כמו אובדן חוש הריח ותסמינים במערכת העיכול כגון שלשול, אובדן תיאבון וירידה במשקל. זאת ועוד, נמצא כי כאב הראש נמשך עד 3 ימים ב-70% מהחולים וחלף בכולם תוך שבועיים. על אף כי רוב החולות היו נשים והמאפיינים שתיארו התאימו למיגרנה, רובן לא סבלו מכאבי ראש ראשוניים.

החוקרים הגיעו למסקנה כי כאב ראש יכול להיות התסמין היחיד של COVID-19, ולעתים מתעלמים ממנו בחולים ללא תסמינים אחרים. הם סבורים כי כאבי ראש הקשורים ל-COVID-19 הינם בעלי מאפיינים הדומים למיגרנה וכוללים תסמינים לא טיפוסיים, ביניהם אובדן חוש הריח ושלשולים.

מקור:

Toptan, T. et al. Headache 2020; 60(8); 1788-1792. https://doi.org/10.1111/head.13940

נושאים קשורים:  Covid-19,  כאב ראש,  קורונה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו