היפוקסמיה 15.06.2020

היפוקסמיה לסירוגין אצל פגים - תהליך דלקתי פוטנציאלי

במחקר זה בוצעה הערכה ישירה של הקשר בין היפוקסמיה לסירוגין לבין דלקת מערכתית כפי שהיא מתבטאת ברמות CRP בקרב פגים

פג (אילוסטרציה)
פג (אילוסטרציה)

אחת ההשלכות המשמעותיות של לידה בטרם עת היא היפוקסמיה לסירוגין של הפג הילוד. נתונים  ממחקרים באוכלוסיה מבוגרת ובמודלים של בעלי חיים בילודים מראים כי היפוקסמיה לסירוגין היא גורם המעודד תהליכים דלקתיים. עם זאת, יש מעט נתונים על תהליך זה בפגים.

במחקר זה בוצעה הערכה ישירה של הקשר בין היפוקסמיה לסירוגין לבין דלקת מערכתית,  כפי שמתבטאת ברמות CRP, בקרב פגים.

לצורך בדיקת השערה זו החוקרים מדדו רמות CRP בסרום בגיל 30 יום (מהלידה), שזהו הזמן המוכר כזמן שיא מבחינת תדירות של היפוקסמיה לסירוגין (IH). מדדי IH (למשל, אחוז זמן בהיפוקסמיה, תדירות, משך זמן) חושבו עוד בשבוע שקדם לדגימת רמות CRP. הניתוחים הסטטיסטיים התבססו על מתאם של ספירמן.

במחקר נכללו בסך הכל 26 תינוקות. גיל ההריון החציוני ומשקל הלידה היו 274/7 שבועות ו-980 גרם בהתאמה. החוקרים חשפו מתאם חיובי ומובהק בין מדדי היפוקסמיה לסירוגין לבין רמות CRP. קורלציה חזקה במיוחד נמצאה לאירועי היפוקסמיה שאורכם היה יותר מדקה (טווח r: 0.56-0.74, כולם p<0.01).

החוקרים מסכמים כי במחקר זה מודגם לראשונה הקשר בין CRP מוגבר אצל פגים לבין היפוקסמיה לסירוגין. הממצאים תואמים מחקרים שנערכו על מבוגרים ומודלים של בעלי חיים בילודים המראים כי היפוקסמיה לסירוגין היא תהליך דלקתי.

מקור:

Abu Jawdeh EG, Huang H, Westgate PM, et al. Intermittent Hypoxemia in Preterm Infants: A Potential Proinflammatory Process [published online ahead of print, 2020 Jun 8]. Am J Perinatol. 2020;10.1055/s-0040-1712951. doi:10.1055/s-0040-1712951

נושאים קשורים:  מחקרים,  CRP,  פגות,  דלקת,  היפוקסמיה,  ילדים,  אם ועובר
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו