אלרגיה לחלב פרה 03.05.2020

אבחון יתר של אלרגיה לחלב פרה, הנחיות לא מבוססות ונזק למאמצי ההנקה

במחקר הנוכחי שפורסם בכתב העת JAMA נעשה ניסיון להבין האם ההנחיות הקיימות בנוגע לאבחון אלרגיה לחלב פרה עלולות לקדם אבחון יתר של מצב זה או לפגוע בהנקה

מכירתן של פורמולות מיוחדות להזנת תינוקות עם אלרגיה לחלב פרה (CMA) עלו משמעותית בשנים האחרונות. תופעה זו מעוררת חשש כי ישנו ייחוס מוטעה של תסמיני תינוקות שכיחים, כמו בכי, הקאות ופריחות, לאלרגיה מסוג CMA, דבר העלול להוביל לאבחון יתר ולצמצם ולפגוע בהנקה.

במחקר הנוכחי שפורסם בכתב העת JAMA נעשה ניסיון להבין האם ההנחיות הקיימות בנוגע לאבחון אלרגיה לחלב פרה עלולות לקדם אבחון יתר של מצב זה או לפגוע בהנקה.

מחברי המאמר בדקו את מספר ניירות עמדה עם הנחיות לאבחון CMA. ראשית, החוקרים סקרו ספרות רלוונטית העוסקת בשאלה האם שינוי תזונתי, שכולל הפסקת צריכה של חלב פרה אצל האם ואצל התינוק, יעיל לטיפול בתסמיני תינוקות שכיחים.

שנית, החוקרים השתמשו בנתונים שפורסמו על הרכב חלב אם כדי להעריך את ההסתברות שחלבון חלב פרה, הנמצא בחלב אם אנושי, יעורר תסמיני אלרגיה אצל תינוקות עם CMA . החוקרים תיעדו גם את רמת המעורבות המסחרית בהנחיות CMA שנמצאו במחקר.

החוקרים סקרו תשע הנחיות CMA שפורסמו משנת 2012 עד 2019. שבע מתוך תשע הציעו להתייחס לתסמיני תינוקות שכיחים כ-CMA. שבע מתוך תשע המליצו על הפסקת צריכת חלב פרה אימהי לצורך טיפול בתסמינים שכיחים אצל תינוקות יונקים.

במקביל, החוקרים מצאו ש-CMA, שאומת על ידי מבחן תגר מזון, משפיע על כ-1% מהתינוקות, בעוד שבכי מטריד, הקאות או פריחות, מתרחשים בכ-15% עד 20% מהתינוקות.

בהתאם לממצאים אלה החוקרים אף גילו שאין מספיק מחקרים קליניים שתומכים בשימוש בהפסקת צריכת חלב פרה מצד האם או אצל התינוק כאסטרטגיה לטיפול בתסמינים שכיחים אצל תינוקות ללא CMA מאומת.

החוקרים העריכו שב-99% מהמקרים, חלב האם של אישה הצורכת חלב פרה לא יכול להכיל כמות מספקת של אלרגן חלב על מנת לעורר תגובה אלרגית. בזירה המסחרית, תוצאות המחקר הראו ששלוש הנחיות CMA נתמכו ישירות על ידי יצרני פורמולות או יועצי שיווק, ו-81% מכלל מחברי ההנחיות דיווחו על ניגוד אינטרסים עם יצרני הפורמולות.

לסיכום, ההמלצות לטפל בתסמיני תינוקות שכיחים בהנחת עבודה של אלרגיה לחלב פרה אינן מבוססות כלל, במיוחד אצל תינוקות יונקים שאינם צורכים ישירות חלב פרה. המלצות כאלו עלולות לגרום נזק על ידי ערעור האמון בהנקה.

מקור: 

Munblit, Daniel, Michael R. Perkin, Debra J. Palmer, Katie J. Allen, and Robert J. Boyle. "Assessment of Evidence About Common Infant Symptoms and Cow’s Milk Allergy." JAMA pediatrics (2020).

נושאים קשורים:  אלרגיות,  אלרגיה לחלב פרה,  הנקה,  מחקרים,  אבחון יתר
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו