הריון 12.11.2019

צריכת חומצה פולית בנשים בהריון הנוטלות תרופות אנטי אפילפטיות

מחקר חתך יפני: צריכת חומצה פולית לא מספקת נצפתה בקרב 83.3% מהנשים שנטלו תרופות אנטי אפילפטיות

נטילת תוספים בהיריון (אילוסטרציה)
נטילת חומצה פולית בהריון (אילוסטרציה)

מחקר זה נועד להעריך מאפיינים של נשים הרות אשר נוטלות תרופות אנטי אפילפטיות ושצורכות חומצה פולית באופן שאינו מספק.

מחקר חתך זה בחן נשים בהריון הנוטלות תרופות אנטי אפילפטיות, ושנרשמו במאגר המידע Japanese Drug Information Institute in Pregnancy -JDIIP בין אוקטובר 2005 לבין דצמבר 2016. המשתתפות סווגו לשתי קבוצות בהתאם למועד שבו החלו לצרוך תוסף חומצה פולית. צריכת חומצה פולית שקדמה לתחילת ההריון הוגדרה "מספקת", וצריכה "לא מספקת" הוגדרה כהתחלת צריכה לאחר תחילת ההריון או ללא צריכת חומצה פולית כלל.

החוקרים ביצעו ניתוח רגרסיה לוגיסטית כדי לאתר גורמים הקשורים בצריכת חומצה פולית לא מספקת. מבין 12,794 נשים הרשומות במאגר המידע, 468 נשים נטלו תרופות אנטי אפילפטיות בשליש הראשון להריון. מתוך קבוצה זו, הוכללו 456 נשים בניסוי כיוון שהיו קיימים עבורן כלל הנתונים הנדרשים.

החוקרים מצאו כי צריכת חומצה פולית לא מספקת נצפתה בקרב 83.3% מהנשים שנטלו תרופות אנטי אפילפטיות, מה שעשוי לרמז כי רמת צריכת החומצה הפולית אינה מספקת אצל נשים באופן כללי.

גורמים עצמאיים שהיו קשורים בצריכת חומצה פולית לקויה כוללים: גיל צעיר, עישון, שתיית אלכוהול, היסטוריית לידות קודמות (Multiparity), הריון לא מתוכנן, וכן הנחייה לצריכת תרופות אנטי אפילפטיות.

מבין גורמים אלה, הריון לא מתוכנן היה הגורם החזק ביותר הקשור לצריכה לא מספקת של חומצה פולית. על כן ממליצים החוקרים לאנשי מקצוע בתחום הבריאות להבטיח שנשים הנוטלות תרופות נגד אפילפסיה יודרכו לגבי חשיבות הריון מתוכנן.

בנוסף, היה שוני בשכיחות צריכת חומצה פולית מספקת בין המחלקות השונות שרשמו תרופות אנטי-אפילפטיות. על כן, מדגישים החוקרים כי אנשי מקצוע בתחום הבריאות נדרשים להבין את חשיבות הצריכה של חומצה פולית בהריון ולהדריך את המטופלות בהתאם.

מקור: 

Ikeda-Sakai Y. et al. (2019) Nature Scientific Reports 9, 13497

נושאים קשורים:  הריון,  חומצה פולית,  אפילפסיה,  תרופות אנטי אפילפטיות,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו