מומים בעובר 22.09.2019

מחקר ישראלי: האם MRI מוח לעובר עם ריבוי מי שפיר הוא מוצדק?

במחקר של רופאים מהמרכז הרפואי שיבא נבחנה תרומתו של MRI מוחי עוברי לגילוי מומים במערכת העצבים המרכזית במקרים של ריבוי מי שפיר

תמונת אולטרה-סאונד של עובר בחודש הרביעי (צילום: אילוסטרציה)
תמונת אולטרסאונד של עובר בחודש הרביעי (צילום: אילוסטרציה)

למרות בדיקה מדוקדקת בעזרת אולטרסאונד של מקרים של ריבוי מי שפיר (פוליהידרומיניוס - polyhydramnios), ברבים מהמקרים הללו מתגלים אנומליות מולדות רק לאחר הלידה. רופאים מהיחידה לאבחון טרום לידה במחלקה למיילדות וגינקולוגיה במרכז הרפואי שיבא, יחד עם רופאים מהיחידה לרדיולוגיה אבחנתית, פרסמו החודש מחקר שמטרתו היתה לחקור את התרומה של MRI מוחי עוברי לגילוי מומים במערכת העצבים המרכזית במקרים של ריבוי מי שפיר.

המחקר בוצע על קוהורט רטרוספקטיבי של 46 עוברים שהופנו לבירור ריבוי מי שפיר בבית החולים שיבא. כל העוברים עברו סריקה אנטומית סונוגרפית מפורטת ו-MRI מוחי של העובר. ריבוי מי שפיר מבודד ושאינו מבודד נכנסו לקטוגריות נפרדות על פי מומים ואנומליות התפתחותית הרלוונטיות ובהקשר לריבוי מי השפיר.

החוקרים ערכו השוואה בין ממצאי ה-MRI של הקבוצות. אנומליות מוחיות התגלו באולטרסאונד ב-12 (26%) מקרים ואילו MRI גילו אנומליות מוחיות ב-23 (50%) מקרים. בדיקת MRI גילתה יותר אנומליות בריבוי מי שפיר שאינו מבודד לעומת ריבוי מי שפיר מבודד (62.9% ו-31.6% בהתאמה, p = .019).

החוקרים מסיקים מדגימה זו ש-MRI של המוח העוברי עשוי לתרום להערכה של עוברים עם ריבוי מי שפיר. יחד עם זאת הם מדגישים כי יש לבצע אומדן מקיף של השווי הקליני והעלות האפקטיבית של השימוש ב-MRI בעבודה השגרתית של בירור ריבוי מי שפיר.

מקור:

Fishel-Bartal, Michal, Hadel Watad, Chen Hoffmann, Reuven Achiron, Eran Barzilay, and Eldad Katorza. "Fetal brain MRI in polyhydramnios: is it justified?." The Journal of Maternal-Fetal & Neonatal Medicine 32, no. 23 (2019): 3986-3992.

נושאים קשורים:  אנומליות,  MRI,  מוח,  נוירוסונוגרמה,  ריבוי מי שפיר,  מומים בעובר,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו