סרטן בלוטת התריס 19.09.2019

בחירת הטיפול לחולי סרטן בלוטת התריס – מי באמת מחליט?

החוקרים הראו כי למרות שטיפול ביוד רדיואקטיבי הוא לעתים מיותר עבור מטופלים רבים עם סרטן בלוטת התריס, הרופאים נוטים להציע את הטיפול מבלי לתת למטופל תחושת בחירה

טיפול ביוד רדיואקטיבי. אילוסטרציה

עבור מטופלים רבים עם סרטן ממוין של בלוטת התריס (Differentiated thyroid cancer), שימוש ביוד רדיואקטיבי (RAI – Radioactive iodine) לא משפר את ההישרדות או מפחית הסיכון לחזרת המחלה. למרות זאת, יש שימוש נרחב בסוגים שונים של RAI, מה שמדגיש את החשיבות בהבנה של תפישת המטופל בנוגע להחלטות הטיפוליות הקשורות בשימוש ב-RAI.

המשתתפים במחקר היו מטופלים שאובחנו בסרטן בלוטת התריס בין 2014 ל-2015 ונכללו במאגרי המידע של ה-Georgia and Los Angeles SEER. המטופלים המתאימים התבקשו לענות על סקר (N= 2,632; שיעור התגובה היה 63%). באנליזה נכללו מטופלים שקיבלו המלצה סלקטיבית לטיפול עם RAIי(n= 1,319).

המטופלים שהשתתפו במחקר נשאלו, האם הם הרגישו שקיבלו אפשרות בחירה בנוגע לטיפול עם RAI (כן או לא), באיזו מידה הרופא שלהם המליץ להם לקבל טיפול עם RAI (בדירוג סולם ליקרט של 5 נקודות), האם הם קיבלו טיפול עם RAI (כן או לא) וכמה הם היו מרוצים מההחלטה שלהם בנוגע לטיפול עם RAI (יותר מרוצים – ציון מעל 4, פחות מרוצים – ציון נמוך מ-4).

החוקרים השתמשו ברגרסיה לוגיסטית משוקללת רב משתנית עם מספר השלכות (imputation) על מנת להעריך את הקשר בין מאפייני המטופל והתפישות שלו בנוגע לבחירת טיפול שאינו עם RAI ובין התפישות של בחירת טיפול שאינו עם RAI לקבלה של RAI ושביעות הרצון מההחלטה.

תוצאות המחקר חשפו כי יותר ממחצית המטופלים שענו על הסקר (55.8%) הרגישו כי לא היתה להם בחירה בנוגע לטיפול עם RAI וכי מרבית המטופלים (75.9%) קיבלו RAI. תחושת חוסר בחירה בנוגע לטיפול עם RAI היתה גבוהה יותר בקרב מטופלים שהרופא שלהם המליץ מאוד על RAI (יחס סיכויים מותאם: 1.56; רווח בר סמך 95%: 1.13-2.17). כמו כן, נמצא כי מטופלים שהרגישו שלא היתה להם בחירה בנוגע לטיפול עם RAI היו בסבירות גבוהה יותר לקבל טיפול עם RAI (יחס הסיכויים המותאם: 2. רווח בר סמך 95%: 1.64-3.82) ולדווח על שביעות רצון נמוכה מקבלת ההחלטות (יחס הסיכויים המותאם: 2.31; רווח בר סמך 95%: 1.67-3.20).

החוקרים הסיקו כי מטופלים רבים הרגישו כי לא היתה להם אפשרות בחירה בנוגע לקבלת טיפול עם RAI. כמו כן, המטופלים שהרגישו כי לא היתה להם אפשרות בחירה היו בסבירות גבוהה יותר לקבל טיפול עם RAI ולדווח על שביעות רצון נמוכה מההחלטה על הטיפול, מה שמצביע על הצורך בקבלת החלטות משותפת שתפחית טיפול יתר.

מקור: 

Wallner, L.P. et al. (2019) Journal of Clinical Oncology 37.

נושאים קשורים:  סרטן בלוטת התריס,  יוד רדיואקטיבי,  טיפול יתר,  קבלת החלטות משותפת,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו