סוכרת 16.09.2019

ירידה בסיכון לסרטן הקיבה לאחר ארדיקציה של הליקובקטר פילורי בסוכרתיים הנוטלים מטפורמין

מטרת המחקר היתה לבחון האם מטפורמין מפחית את הסיכון ל-GC בחולי סוכרת לאחר ארדיקציה של הליקובקטר פילורי ואת הקשר לשליטה הגליקמית

על אף שמחקרים קודמים הראו שמטפורמין עשויה להפחית את הסיכון לסרטן הקיבה (GC – Gastric cancer) בקרב עם מטופלים עם סוכרת, הם לא הצליחו להתאים את התוצאות למקרים של זיהום הליקובקטר פילורי ושליטה גליקמית.

מטרת המחקר הנוכחי היתה לבחון האם מטפורמין מפחית את הסיכון ל-GC בקרב מטופלים עם סוכרת לאחר ארדיקציה של הליקובקטר פילורי ואת הקשר לשליטה הגליקמית. מדובר במחקר עוקבה רחב-היקף בו נעשה שימוש במאגרי מידע של בית חולים. אל המחקר גויסו כל המטופלים הסוכרתיים שקיבלו משולש המבוסס על קלריתרומיצין לטיפול בזיהום הליקובקטר פילורי בין 2003 ל-2012.

החוקרים עקבו אחרי המטופלים מקבלת הטיפול להליקובקטר פילורי ועד לאבחון של GC, מוות או סיום המחקר (דצמבר 2015). קריטריוני האי-הכללה כללו אבחנה של GC בשנה הראשונה לאחר הטיפול להליקובקטר פילורי, היסטוריה של GC בעבר או כריתת קיבה וכישלון של הטיפול לארדיקציה של החיידק.

החוקרים חישבו את יחס הסיכונים של GC עם מטפורמין (שימוש של 180 ימים לפחות) באמצעות מודל Cox עם ציון נטייה מותאם למשתנים שונים (גיל, מין, מחלות רקע, תרופות [כולל אינסולין] וממוצע המוגלובין מסוכרר [HbA1c] על פני זמן). כל המבחנים הסטטיסטיים היו דו צדדיים.

במהלך תקופת המעקב החציונית של 7.1 שנים (טווח בין רבעוני= 4.7-9.8), 37 מתוך 7,266 (0.51%) מטופלים סוכרתיים אובחנו עם GC בגיל חציוני 76.4 שנים (טווח בין רבעוני= 64.8-81.5 שנים). נמצא כי שימוש במטפורמין קשור לירידה בסיכון ל-GC (יחס הסיכונים המותאם= 0.49, רווח בר סמך 95%: 0.24-0.98).

כמו כן, נמצאה מגמה של ירידה בסיכון ל-GC ככל שמשך הטיפול עם מטפורמין היה ארוך יותר (P מגמה= 0.01) וככל שהמינון היה גבוה יותר (P מגמה= 0.02). בנוסף, HbA1c לא נמצא כגורם בלתי תלוי המשפיע על הסיכון ל-GC.

החוקרים הסיקו כי שימוש במטפורמין קשור לסיכון נמוך יותר ל-GC בקרב מטופלים סוכרתיים שעברו ארדיקציה של הליקובקטר פילורי באופן שתלוי במשך הטיפול ובמינון וללא קשר לרמות ה-HbA1c.

מקור: 

Cheung Shing, K. et al. (2019) JNCI 111,5.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סוכרת,  מטפורמין,  סרטן קיבה,  הליקובקטר פילורי
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו