זיקה 08.08.2019

איום הזיקה: האם וירוס הזיקה פוגע בנשים בערב הסעודית ובילודים שלהן?

מטרת המחקר היתה לסקור את הנשים ההריוניות הא-תסמיניות ואת הילודים שלהן, שהגיעו לבית חולים מרכזי לזיהוי של זיהום תת-קליני או זיהום בעבר כתוצאה מזיקה

וירוס הזיקה (ZIKV) הוא ווירוס טרטוגני ממשפחת ה-flavivirus שעשוי לגרום למיקרוצפליה (ראש קטן). הווקטור העיקרי של הווירוס, Aedes aegypti, זוהה בעבר בערב הסעודית, אך עד כה לא דווח על אף זיהום בווירוס עצמו. בנוסף, מדובר במדינה המצויה בסיכון לזיקה בעקבות תיירים שמגיעים במהלך השנה, כולל צליינים שהמגיעים ממדינות אנדמיות לזיקה.

מטרת המחקר היתה לסקור את הנשים ההריוניות הא-תסמיניות ואת הילודים שלהן, שהגיעו לבית חולים מרכזי באזור Najran, לזיהוי של זיהום תת-קליני או זיהום בעבר כתוצאה מזיקה, באמצעות בדיקות ELISA ו-RT-PCRי(real time PCR).

החוקרים ביצעו מחקר חתך שהתקיים בבית החולים NMCHי(Najran Maternity and Children Hospital). במחקר נכללו כל הנשים בהריון שהגיעו לבית החולים על מנת ללדת בין נובמבר 2016 ליולי 2017. החוקרים אספו מידע קליני ודמוגרפי באמצעות שאלונים מתוקפים שחולקו על ידי הרופאים. בנוסף, נאספו דגימות מחבל הטבור ומדם האם והוקפאו בטמפ' של -60 מעלות. בהמשך הדגימות נבדקו באמצעות ELISA להימצאות של נוגדנים לזיקה מסוג IgG ומסוג IgM. דגימות שנמצאו חיוביות ב-ELISA עברו בהמשך גם בדיקת RT-PCR.

במחקר נכללו 410 זוגות של אימהות וילודים. גיל ההריון הממוצע בזמן הלידה היה 38.5 שבועות (טווח 33-42). מרבית הנשים שנכללו במחקר (n=342,י83.41%) היו מהעיר Najran. כל הילודים שנכללו במחקר היו עם פרמטרי גדילה תקינים ללא מומים מולדים. כמו כן, לאף אחת מהאימהות שנכללו לא היו תסמינים של זיהום בזיקה, כאשר לשלוש נשים (0.7%) היה חום לא גבוה (38 מעלות), אך אף אחת מהן לא היתה חיובית בבדיקת הנוגדנים לזיקה.

35 נשים (8.53%) מהמשתתפות במחקר סיפרו כי טיילו בתוך ערב הסעודית, אך אף אחת לא טיילה מחוץ למדינה. בקרב 24 (5.85%) נשים נצפתה תוצאה חיובית לנוגדן IgM לזיקה ואצל 52 (12.68%) נשים הייתה תוצאה חיובית לנוגדן IgG. עם זאת, כל הילודים שנבדקו היו שליליים לנוגדנים. בנוסף, כל הנשים שנמצאו עם נוגדני IgM לווירוס היו גם עם נוגדני IgG, אך כל בדיקות ה-RT-PCR  שבוצעו היו שליליות.

החוקרים הסיקו כי למרות שלא ניתן לשלול אפשרות של זיהום קודם (שחלף) בווירוס הזיקה וריאקטיביות משותפת של בדיקת ה-ELISA עם וירוסים אחרים מאותה משפחה, המחקר הדגים כי לא היה אף מקרה של זיהום אקוטי עם זיקה. עם זאת, כיוון שהווקטור לווירוס קיים בערב הסעודית, ההימצאות של סרולוגיה חיובית והסיכון של הגעת הווירוס למדינה דרך תיירים המגיעים מאזורים אנדמיים, החוקרים מאמינים כי יש צורך במעקב מתמשך אחרי וירוס הזיקה ווירוסים נוספים ממשפחת ה-flaviviruses.

החוקרים טענו כי יש צורך בביצוע מחקרים נרחבים יותר ברמה הלאומית על מנת להבין בצורה טובה יותר את איום הזיקה בערב הסעודית.

מקור: 

Alayed, M.S. et al. (2018) Annals of Saudi Medicine 38,6.

נושאים קשורים:  מחקרים,  וירוס הזיקה,  סרולוגיה,  מומים מולדים,  וירוסים,  ערב הסעודית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו