היפרנתרמיה 10.07.2019

קצב תיקון בהיפרנתרמיה ותוצאים במטופלים עם מחלה חריפה וקשה

הקשר בין קצב התיקון לבין תוצאים נוירולוגיים ותמותה בחולי טיפול נמרץ עם היפרנתרמיה ובמטופלים שפיתחו היפרנתרמיה באשפוז

טיפול נמרץ, הנשמה. אילוסטרציה

היפרנתמריה היא אבחנה נפוצה בקרב מטופלים מאושפזים וחולים מאוד. למרות שאין קווים מנחים ברורים על קצב התיקון, חלק מהחקרים מציעים שקצב ירידת הנתרן בדם לא יכול לעלות על 0.5 מילימול/ליטר/שעה. עם זאת, מידע התומך בהמלצה זו וקצב התיקון המיטבי אינו ברור.

החוקרים שאפו להעריך את הקשר בין קצב התיקון לבין תוצאים נוירולוגיים ותמותה בקרב חולי טיפול נמרץ עם היפרנתרמיה בעת קבלתם ובקרב מטופלים שפיתחו היפרנתרמיה במהלך האשפוז.

הם השתמשו במאגר המידע Medical Information Mart for Intensive Care-III וזיהו מטופלים עם היפרנתרמיה (רמות נתרן בדם שגדולות מ-155 מילימול/ליטר) בעת הקבלה לאשפוז (122 מטופלים) ושפיתחו אבחנה זו במהלך האשפוז (327 מטופלים).

החוקרים חישבו את התיקון הנדרש ותיקנו את העודף לפי מספר אפשרויות תיקון שונות (מהיר מ-0.5 מילימול/ליטר/שעה בסך הכל ויותר מ-8, יותר מ-10 או יותר מ-12 מילימול/ליטר ל-24 שעות) ולאחר מכן עשו שימוש ברגרסיה לוגיסטית בשביל לייצר יחסי סיכויים מתוקננים עם רווח בר-סמך של 95% על מנת לבחון את הקשר לתוצאים.

לחוקרים היה מידע על 122 מטופלים עם היפרנתרמיה חמורה בעת הקבלה לאשפוז ועל 327 שפיתחו היפרנתרמיה בעת האשפוז. ההבדל ביחסי התמותה בתוך הבית חולים במשך 30 יום בין תיקון מהיר (גדול מ-0.5 מילימול/ליטר/שעה) לבין תיקון איטי יותר (קצב השווה או נמוך ל-0.5 מילמול/ליטר/שעה) לא היו משמעותיים במטופלים שהתקבלו עם היפרנתרמיה (25% לעומת 28%, p=0.8) או במטופלים שפיתחו היפרנתרמיה במהלך האשפוז (44% לעומת 40%, p=0.5).

לא נראה הבדל ביחס הסיכויים המתוקנן לתמותה בין מטופלים שאושפזו עם האבחנה (יחס סיכויים מתוקנן 1.3, רווח בר-סמך 95%: 0.5-3.7) או כאלה שפיתחו את האבחנה תוך כדי אשפוז (1.3, 0.8-2.3). מעבר על רשומות החולים עם היפרנתרמיה כרונית, שכללו את כל המטופלים עם היפרנתרמיה בעת הקבלה (122 מטופלים) ו-128/327 מהמטופלים שפיתוחו היפרנתרמיה בעת האשפוז, וכן 28 מטופלים נוספים עם אבחנות של בצקת מוחית, פרכוסים או שינוי במצב ההכרה, לא הצליחו להצביע על אף מקרה של בצקת מוחית שהתפתחה בעקבות תיקון מהיר מדי של ערכי הנתרן.

מקור:

Chuahan K.et al (2019). CJASN May 2019, 14 (5) 656-663;

נושאים קשורים:  מחקרים,  היפרנתרמיה,  קצב תיקון,  מחקר עוקבה,  תמותה,  בצקת מוחית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו