דיספלזיה ברונכו-פולמונרית 24.06.2019

שימוש בחמצן ביתי ותוצאות בפגים עם דיספלזיה ברונכו-פולמונרית

שימוש בחמצן ביתי לאחר השחרור בקרב פעוטות עם רקע של פגות מוקדמת מאוד ו-BPD היה קשור באופן גבולי לשיפור בגדילה ולניצול גדול יותר של משאבים

תינוק בפגיה (אילוסטרציה)
תינוק בפגיה (אילוסטרציה)

במחקר חדש שנערך ב-University of Pennsylvania and Children’s Hospital of Philadelphia בארה"ב והתפרסם בכתב העת Pediatrics, ביקשו החוקרים להשוות תוצאות רפואיות והתפתחותיות בשנתיים הראשונות לחיים בין פגים שנולדו בשבועות מוקדמים מאוד עם דיספלזיה ברונכו-פולמונרית (BPD) אשר שוחררו עם חמצן תמיכתי דרך קנולה נזאלית לבין תוצאות של פעוטות עם מחלה נשימתית בחומרה דומה אשר שוחררו על ללא תמיכת חמצן.

החוקרים ביצעו מחקר קוהורט מתואם ל-propensity score. פעוטות שנכללו במחקר נולדו לפני שבוע 27 להיריון, טופלו בחמצן תמיכתי או תמיכה נשימתית בגיל 36 שבועות לפי הוסת האחרונה, ואשר עברו הערכה בין הגילאים 18 עד 26 חודשים גיל מתוקן.

תוצאי המחקר כללו גדילה, שימוש במשאבים, והתפתחות נוירולוגית בין השחרור מבית החולים למועד פגישת במעקב. התוצאות הושוו באמצעות מודלים רבי-משתנים תוך תיקון למרכז הרפואי המטפל וגיל בעת פגישת הביקורת.

בסך הכל 1,039 פעוטות אשר שחרורו עם חמצן תמיכתי עברו התאמה לפי propensity score  ביחס של 1:1 לפעוטות אשר שוחררו ללא תמיכת חמצן (אוויר חדר). פעוטות שטופלו בחמצן נמצאו עם שיפור גבולי בציון ה-z של משקל (הפרש ממוצע מתוקן 0.11, רווח סמך 95% 0.00-0.22), עם שיפור משמעותי בציון ה-z של משקל לגובה (הפרש ממוצע מתוקן 0.13, רווח סמך 95% 0.06-0.20) בגיל 22 עד 26 חודשים גיל מתוקן. פעוטות אשר טופלו בחמצן היו עם סיכוי גבוה יותר להתאשפז מחדש על רקע מחלה נשימתית (סיכון יחסי מתוקן 1.33, רווח סמך 95% 1.16-1.53) והיו בעלי סיכוי גבוה יותר להשתמש בתרופות נשימתיות וציוד נשימתי. השיעור של עיכוב נוירו-התפתחותי היה דומה בין שתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים שבקוהורט מתוקן של פעוטות עם BPD, שימוש בחמצן ביתי לאחר השחרור היה קשור באופן גבולי לשיפור בגדילה ולניצול גדול יותר של משאבים אך לא היה קשור לתוצאות נוירו-התפתחותיות. החוקרים מדגישים ישנו צורך קריטי במחקרים נוספים להעריך את היעילות ואת הבטיחות של חמצן תמיכתי ביתי בקרב פעוטות עם BPD.

מקור:

Sara B. DeMauro, Erik A. Jensen, Carla M. Bann, Edward F. Bell, Anna MariaHibbs, Susan R. Hintz, Scott A. Lorch. Pediatrics May 2019, 143 (5) e20182956; DOI: 10.1542/peds.2018-2956

נושאים קשורים:  מחקרים,  דיספלזיה ברונכו-פולמונרית,  פגות,  התפתחות נוירולוגית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו