הנקה 11.06.2019

תזמון תחילת ההנקה ביילודים עם משקל נמוך מאוד

מהו מועד ההנקה הראשון המיטבי לצורך מקסום הנקת המשך בקרב אמהות לתינוקות במשקל לידה נמוך מאוד?

משרד הבריאות המליץ על הנקה בחודשים הראשונים לחיי התינוק
הנקה

קבוצת מחקר אמריקאית מאוניברסיטת הרווארד בארה"ב פרסמה לאחרונה עבודה שנועדה להעריך מהו מועד הפרשת החלב הראשון בקרב אמהות ליילודים עם משקל לידה נמוך מאוד (VLBW,י1,500 גרם או פחות) המביא למשך הנקה מקסימלי במהלך אשפוז ביחידה לטיפול נמרץ בילודים (NICU). תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת הקליני המוביל obstetrics and gynaecology.

החוקרים ביצעו ניתוח חוזר על 1,157 זוגות של אם ויילוד במשקל נמוך (VLBW) בתשעה בתי חולים של מסצ'וסטס, שנולדו בין ינואר 2015 ועד דצמבר 2017. החוקרים קבעו את נקודת החיתוך של המועד הראשון של ביטוי חלב לאחר הלידה, שנמצא קשור בהסתברות הגבוהה ביותר בהנקה ב-NICU או בהעברה באמצעות שאיבה.

החוקרים העריכו את יחסי הסיכון (HRs), המשווים את ההסתברות להמשך אספקת חלב האם במהלך האשפוז, בין אמהות שהתחילו הפרשת חלב לפני ובין אלו שהתחילו לאחר נקודת החיתוך שנמצאה (בפועל ההשוואה היתה בין אלו שהפרישו חלב לראשונה 8 שעות לאחר הלידה לעומת אלו שהתחילו 9-24 שעות לאחר הלידה). החוקרים ביצעו תקנונים עבור גיל ההריון, משקל הלידה, מוצא אתני וחילקו את הנתונים לאשכולות סטטיסטיים נפרדים על פי בית החולים.

68% מהאמהות הפרישו חלב לראשונה בתוך 8 שעות מהלידה. יולדות אצלן ביטוי החלב הראשון הגיע בין 9-24 שעות לאחר הלידה הראו סיכויים נמוכים יותר להזנת היילוד בחלב אם כלשהו ביום 7 (יחס סיכויים מותאם [aOR]י0.39 [0.24-0.60]) ולשחרור או העברה מטיפול נמרץ (AORי0.45 [0.33-0.62]), לעומת יולדות שהפרשת החלב הראשונה אצלן הגיעה בתוך 8 שעות מהלידה.

הממצאים היו דומים גם בנוגע להנקה ישירה על ידי האם. אמהות שהוציאו חלב לראשונה 9-24 שעות לאחר הלידה הפסיקו לספק חלב מוקדם יותר במהלך אשפוז היילוד (HR 1.64-1.01.01) לעומת אמהות שהתחילו לראשונה בתוך 8 שעות.

החוקרים מסכמים כי באמצעות גישה מונחית נתונים, הם זיהו כי ביטוי החלב הראשוני המוקדם בתוך 8 שעות עדיף על ביטוי שלאחר 9-24 שעות מבחינת משך מקסימלי של מתן חלב אם לתינוקות מאושפזים VLBW. יש צורך בניסוי בקרה אקראי כדי לבסס את הקשר הסיבתי בין תזמון ביטוי החלב הראשון להצלחת הנקה לטווח ארוך בקרב אמהות לתינוקות VLBW.

מקור:

Parker, Margaret G., Patrice Melvin, Dionne A. Graham, Munish Gupta, Laura A. Burnham, Adriana M. Lopera, Chloe A. Zera, and Mandy B. Belfort. "Timing of First Milk Expression to Maximize Breastfeeding Continuation Among Mothers of Very Low-Birth-Weight Infants." Obstetrics & Gynecology 133, no. 6 (2019): 1208-1215.

נושאים קשורים:  מחקרים,  הנקה,  אינדוקציית לידה,  משקל לידה נמוך,  זמן ההנקה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
11.06.2019, 19:27

כתבה מעניינת ממליצה להניק.