כריתת פוליפ 19.05.2019

האם הפסקת נטילת קלופידוגרל לפני כריתת פוליפ מפחיתה הסיכון לדימומים?

החוקרים בדקו האם המשך טיפול עם קלופידוגרל מעלה את הסיכון לדימום מאוחר לאחר כריתת פוליפ בקרב מטופלים שעברו קולונוסקופיה

הדמיית פוליפ (אילוסטרציה)
הדמיית פוליפ (אילוסטרציה)

הקווים המנחים ממליצים על הפסקת נטילת קלופידוגרל שבעה ימים לפני כריתת פוליפ על מנת להפחית את הסיכון לדימומים, אך הם נכתבו על בסיס עדויות מעטות. החוקרים בדקו האם המשך טיפול עם קלופידוגרל מעלה את הסיכון לדימום מאוחר לאחר כריתת פוליפ בקרב מטופלים שעברו קולונוסקופיה.

החוקרים איתרו מטופלים אשר מקבלים קלופידוגרל לטיפול במחלה קרדיווסקולרית והגיעו לקולונוסקופיה אלקטיבית בהונג קונג בין 28 בפברואר 2012 עד 11 באפריל 2018.

המשתתפים במחקר הונחו להפסיק ליטול קלופידוגרל שבעה ימים לפני הקולונוסקופיה. בהמשך, החוקרים חילקו את המשתתפים באופן אקראי לשתי קבוצות, בקבוצה אחת המטופלים קיבלו קלופידוגרל (75 מ"ג) ובקבוצה השנייה המטופלים קיבלו אינבו. כל המשתתפים התבקשו ליטול את הטיפול עד לבוקר הקולונוסקופיה. כל המשתתפים במחקר שבו ליטול קלופידוגרל לאחר הקולונוסקופיה.

נקודת הסיום המרכזית במחקר היתה דימום מאוחר לאחר כריתת פוליפ שדרשה אשפוז או התערבות בתקופת זמן של עד 30 ימים לאחר הקולונוסקופיה. נקודות הסיום המשניות כללו דימום מיידי לאחר כריתת פוליפ ואירועים לבביים-טרומובוטיים משמעותיים שהתרחשו עד שישה חודשים לאחר הקולונוסקופיה, על פי קריטריון Antithrombotic Trialists. כל האירועים שהתרחשו נשפטו ע"י וועדה חיצונית בלתי תלויה.

במחקר נכללו 387 מטופלים שעברו קולונוסקופיה ומתוכם 216 נזקקו לכריתת פוליפ (106 מטופלים מהקבוצה שנטלה קלופידוגרל ו-110 מטופלים מקבוצת האינבו). ההיארעות המצטברת של דימום מאוחר לאחר כריתת פוליפ הייתה 3.8% (רווח בר סמך 95%: 1.4-9.7) בקבוצת הקלופידוגרל ו-3.6% (רווח בר סמך 95%: 1.4-9.4) בקבוצת האינבו (P= 0.945 ע"פ מבחן log-rank). בנוסף, החוקרים לא מצאו הבדל בין הקבוצות בנוגע לדימומים מידיים לאחר כריתת הפוליפ (8.5% בהשוואה ל-5.5% ; P=0.380) ובנוגע לאירועים לבביים-טרומובוטיים (1.5% בהשוואה ל-2%; P=0.713).

במחקר האקראי המבוקר הנוכחי, החוקרים הדגימו כי בקרב מטופלים שנוטלים קלופידוגרל ועוברים קולונוסקופיה יש יחס מעט גבוה יותר של מטופלים המפתחים דימומים מידיים או מאוחרים לאחר כריתת פוליפ, אך מדובר בהבדלים שאינם מובהקים סטטיסטית.

מקור:

Chan, F.K.L. et al. (2019) Gastroenterology 156,4.

נושאים קשורים:  קלופידוגרל,  כריתת פוליפ,  דימום,  אנדוסקופיה,  נוגדי טסיות,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו