תסמיני גיל המעבר 29.04.2019

גלי חום בגיל המעבר, אינסומניה ותגובתיות יתר של המערכת הקרדיווסקולרית

האם נשים עם הפרעת נדודי שינה הקשורות בגלי חום מדגימות תגובה קרדיווסקולרית מוגזמת ללחצים חריפים ועוררות יתר פסיכולוגית?

עוררות יתר נוירו-קוגניטיבית מוכרת בחולים עם הפרעת נדודי שינה (אינסומניה) כמו גם הקשר בין גלי חום ליליים לבין סיכון למחלות לב וכלי דם.

חוקרים ורופאים ממספר מרכזים בארה"ב בהובלת מרכז קונורס לבריאות האישה וביולוגיה מגדרית, בית החולים בריגהם ובית החולים לנשים בבוסטון, רצו לבדוק האם נשים עם הפרעת נדודי שינה הקשורות בגלי חום מדגימות תגובה קרדיווסקולרית מוגזמת ללחצים חריפים, וגם פרופיל של עוררות יתר פסיכולוגית.

החוקרים ביצעו הערכה לנשים לפני ולאחר מנופאוזה עם וללא אינסומניה הקשורה בגלי חום. הם מדדו תגובה אוטונומית קרדיוווסקולרית ועוררות פסיכולוגית להתערבות ניסויית במסגרת פרדיגמה היוצרת סטרס חריף.

התגובות ההמודינמיות (קצב לב, לחץ דם) למבחני לחץ נוסיצפטיביים, חברתיים וקוגניטיביים נמדדו בשעות הבוקר. Hyperarousal פסיכולוגי הוערך באמצעות שאלונים שהעריכו עוררות יתר פסיכולוגית, חרדה, וקוגניציות הקשורות בשינה במהלך היום ולפני השינה.

נשים (25 עם ו-15 ללא אינסומיה הקשורה בגלי חום) בגילאי 53.4 ± 4.8 שנים דיווחו על מגוון תסמיני נדודי שינה.

המודינמיקה בזמן מנוחה היתה דומה בין הקבוצות. לא נמצא הבדל בין הקבוצות בקצב הלב ותגובות לחץ הדם למתח וגם לא נמצא מתאם לחומרת נדודי השינה.

לנשים עם הפרעת נדודי שינה היו רמות גבוהות יותר של הפרעות חרדה כללית (ממוצע של 2.7 ± 3.0 לעומת 1.0 ± 1.4, P = 0.05) וקוגניציות הקשורות לשינה מאשר אלו ללא נדודי שינה (P ≤ 0.05). חומרת הסימפטומים של נדודי שינה נמצאה בקורלציה מתונה עם הפרעות עוררות יתר פסיכולוגית, חרדה וקוגניצית הקשורות בשינה (r = 0.43).

למרות שנדודי שינה הקשורים בגלי חום מאופיינים ב-hyperarousal פסיכולוגי לפני השינה ובמהלך היום, ממצא זה איננו קשור בתגובתיות קרדיוווסקולרית. הממצאים אינם תומכים בהשערה ששינוי הבקרה הקרדיווסקולרית הוא מנגנון פוטנציאלי שבו נדודי שינה הקשורים בגלי חום קשורים בסיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם.

מקור:

Bertisch, Suzanne M., Aleta Wiley, Kathleen McCormick, Cristen Muresan, Julie Camuso, Kimberly Albert, Sybil L. Crawford, Paul Newhouse, J. Andrew Taylor, and Hadine Joffe. "Cardiovascular reactivity and psychological hyperarousal in hot flash-associated insomnia disorder." Menopause (New York, NY) (2019).

נושאים קשורים:  מחקרים,  מנפאוזה,  גיל המעבר,  גיל הבלות,  פרימנפאוזה,  אינסומניה,  פוסטמנפאוזה,  גלי חום
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו