הנקה 04.11.2018

הנקה והפסקת עישון בקרב נשים בהריון בעלות הכנסה נמוכה

תמיכה בהנקה והפסקת עישון ביחד או בנפרד משפיעות זו על זו ועשויות להיות שימושית מאוד כתמריץ לשינוי התנהגויות בריאותיות חשובות אלו

הנקה (צילום: אילוסטרציה)
הנקה (צילום: אילוסטרציה)

למרות שלנשים בהריון בעלות הכנסה נמוכה יש שיעורי עישון גבוהים ושיעורי הנקה נמוכים, מעט מחקרים בחנו קשרים פוטנציאליים בין גורמי הסיכון הללו בדגימות בקהילה. הבנה של יחסי גומלין תשפר משמעותית את תוכניות עידוד ההנקה ואת תוכניות התמיכה באוכלוסייה זו.

קבוצת חוקרים אמריקאים מאוניברסיטת אטלנטה שבארה"ב חקרה קבוצה גדולה של מעשנות משכבה סוציואקונומית נמוכה הנמצאות בהריון באזור ממפיס, טנסי לצורך הבנת קשרים אלו במחקר שפורסם החודש בכתב העת Maternal & child Nutrition.

הדגימה שנבחנה כללה 247 מעשנות בהריון שרואיינו עד 4 פעמים (פעמיים במהלך ההריון ופעמיים עד 6 חודשים לאחר הלידה). הפסקת עישון במהלך לידת התינוק ואחרי הלידה הוגדרה על בסיס דיווח עצמי של הימנעות מעישון למשך שבוע אחד ובנוסף מדידות של רמת פחמן חד-פעמית של 10 ppm.

ניתוחי רגרסיה לוגיסטית רב משתנית שימשו כדי לקבוע האם הכוונה להניק קשורה להפסקת עישון והאם הפסקת עישון קשורה לתוצאות ההנקה בפועל לאחר הלידה. המודלים הותאמו למשתנים סוציו-דמוגרפיים, הקשורים להריון והקשורים לעישון. 39% מהמשתתפות התכוונו להיניק ו-38% עשו זאת.

נשים אשר התכוונו להניק היו בהסתברות גבוהה פי 2 להפסיק לעשן לפני הלידה (OR=1.99 ;C = 1.06-3.74), אך לא לאחר הלידה (1.27 = OR; C= 0.57- 2.84). הפסקת עישון בתחילת המחקר ובמהלך ההיריון נמצאה קשורה לשיעור ההנקה שלאחר מכן (2.27 OR= 1.05 - 4.94 ;C).

לסיכום, בעלות הכנסה נמוכה שתכננו להיניק, נטו יותר להפסקת עישון במהלך ההריון, ואלה שחדלו מעישון בתחילת המחקר או מוקדם יותר היו בסבירות גבוהה יותר להניק בהמשך. במקביל תמיכה בהנקה והפסקת עישון ביחד או בנפרד משפיעות זו על זו ועשויות להיות שימושית מאוד כתמריץ לשינוי התנהגויות בריאותיות חשובות אלו בקרב אוכלוסיה בסיכון גבוה.

מקור: 

Carswell, April L., Kenneth D. Ward, Mark W. Vander Weg, Isabel C. Scarinci, Laura Girsch, Mary Read, George Relyea, and Weiyu Chen. "Prospective associations of breastfeeding and smoking cessation among low‐income pregnant women." Maternal & Child Nutrition (2018): e12622.

נושאים קשורים:  מחקרים,  הנקה,  קידום בריאות,  אם וילד,  הריון בסיכון,  אוכלוסיות בסיכון,  מצב סוציואקונמי נמוך,  עישון,  הפסקת עישון,  סיגריות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו