הריון 29.08.2018

מחקר ב"סורוקה": בדיקות דם בהריון כסמן לסיכון מוגבר לתחלואת לב וכלי דם

החוקרים מצאו קשר מצאו קשר בין איתור אנמיה בהריון ובדיקת תפקודי כליות וכבד, לבין סיכון ארוך טווח לתחלואת לב וכלי דם ליולדת

בדיקות בהריון. אילוסטרציה

האם בדיקות דם פשוטות במשכב הלידה תוכלנה לשמש כסמן לתחלואת לב וכלי דם ארוכת טווח ליולדת? שני מחקרים של המרכז הרפואי סורוקה ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב הראו את התוצאות הבאות: נמצא כי איתור אנמיה בהריון ובדיקת תפקודי כליות וכבד עשויים לאתר סיכון למחלות לב וכלי דם שנים לפני התפרצותן.

המחקר הראשון מצא שאנמיה הריונית עלולה להוות סמן לתחלואת לב וכלי דם  אימהית, במעקב ארוך טווח של עד 25 שנים. והמחקר השני הראה שתפקודי כליה גבוהים (או ברבעון העליון של הנורמה) נמצאו בסיכון מוגבר לתחלואת לב וכלי דם (סיכון של פי 1.6). אנמיה בהריון שהוגדרה במחקר כהמוגלובין הנמוך מ-10 גרם לדציליטר, הינה תופעה שכיחה.

המחקר הראשון, שפורסם בעיתון Journal of Women's Health, עקב אחרי נשים עם אנמיה הריונית במשך לפחות עשור ובחן סיבוכים הכוללים מחלות לב וכלי דם.

הצוות עקב אחרי כ-30,000 נשים עם אנמיה שאובחנה בלידתן ואשר ילדו בביה"ח סורוקה בין השנים 1988-2014. קבוצת הביקורת הייה מעל 50,000 נשים שילדו באותן השנים, ללא אנמיה (המוגלובין מעל 10 גרם לדציליטר).

במהלך תקופת המעקב לנשים עם אנמיה היתה תחלואת לב וכלי דם גבוהה פי כ-1.5 לעומת נשים ללא אנמיה. שיעור האשפוזים על רקע מחלות לב וכלי דם היה 4.35% אצל נשים עם אנמיה הריונית לעומת 3.7% בקבוצת הביקורת. הסיכון הגבוה לתחלואת לב וכלי דם נשמר מובהק וחזק גם לאחר נטרול גורמים מערפלים כמו עישון השמנת יתר והפרעות יתר לחץ דם.

פרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקת יולדות ונשים ב' בסורוקה וממחברי המחקר: "אנמיה בחיים הבוגרים ידועה כגורם סיכון לתחלואת לב וכלי דם. תוצאות המחקר מראות שגם לאנמיה בהריון יש משמעות ארוכת טווח ומחזקות את העובדה שסיבוכי הריון עלולים להשפיע גם בהמשך לאורך החיים הבוגרים".

לדבריו, יש להתייחס להיריון כמעין "מבחן מאמץ" ובהתאם מומלץ להסביר לנשים בהריון כי הטיפול בתכשירי ברזל הינו חיוני וחשוב, לאו דווקא לתוצאות המיידיות אלא אולי גם לסיבוכים הארוכי טווח. יש לשקול להמליץ לנשים עם אנמיה מעקב ארוך טווח צמוד יותר לצורך מניעה שניונית של מחלות לב ולכלי דם.

המחקר השני פורסם בעיתון Int J Gynaecol Obstet. ומצא שבדיקות תפקודי כליה בסוף ההריון, שכללו רמות קראטינין אשלגן ואוראה גבוהות, יכלו לנבא אף הן סיכון גבוה למחלות לב וכלי דם. במחקר נבדקו 41,115 נשים מתוכן 212 אושפזו בהמשך החיים בשל מחלות לב או כלי דם.

צוות המחקר כלל את ד"ר יוחאי פרנקל, ד"ר לאה שלו, פרופ' אייל שיינר, ד"ר אסנת ולפיש, וד"ר טליה וולק מהמרכז הרפואי סורוקה, ואת פרופ' אילנה שהם-ורדי ורוסלן סרג'יאנקו מהחטיבה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון.

פרופ' שיינר מסכם: "אין ספק שיש להתייחס להריון כאל חלון הזדמניות לגילוי תחלואה אימהית ארוכת טווח, ובהתאם "לסמן" נשים בסיכון ולבצע מעקב קפדני אחריהן. ידוע כי קיים קשר בין אנמיה ובין סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, לכן אם מצאת אנמיה בהריון, זו הזדמנות לא רק לתקן את החסר, אלא אולי למנוע מחלות כלי דם בעתיד".

נושאים קשורים:  בדיקות בהריון,  סורוקה,  אוניברסיטת בן גוריון,  מחקרים,  פרופ' אייל שיינר,  אנמיה בהריון,  תפקודי כליה בהריון,  סיכון למחלות לב וכלי דם,  ניבוי תחלואה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו