כריתת מעי 25.04.2018

ניידות מוקדמת לאחר ניתוח כריתת מעי מקצרת את משך האשפוז

ניידות (ambulation) מוקדמת לאחר ניתוח הוכחה בהפחתת סיבוכים ומספר ימי אשפוז כחלק מתוכנית להחלמה מוגברת לאחר ניתוח

ניתוח תוצאות מחקר, במהלכו כ-130 מטופלים שעברו כריתת מעי טופלו על ידי צוות מיוחד שמטרתו לגרום למטופל להתנייד שלוש פעמים ביום, מצא כי משך האשפוז הכולל הושפע מניידות מוקדמת לאחר הניתוח, הימנעות מניידות ושימוש במשככי כאבים נרקוטיים.

ניידות (ambulation) מוקדמת לאחר ניתוח הוכחה בהפחתת סיבוכים ומספר ימי אשפוז כחלק מתוכנית להחלמה מוגברת לאחר ניתוח (enhanced recovery after surgery - ERAS). מחקר זה בחן את ההשערה כי נסיונות ניידות מפוספסים או שנענים בסירוב מאריכים את משך האשפוז.

מינואר 2014 ועד דצמבר 2016, כל המטופלים שאושפזו במחלקה יחידה אשר עברו ניתוח כריתת מעי קיבלו טיפול מצוות ניידות מסור במטרה לנייד את המטופל שלוש פעמים ביום. נתונים קליניים נאספו רטרוספקטיבית. ניתוח סטטיסטי של תדירות ההתניידות (הליכות), אחוז פגישות הניוד שהושלמו ומשך האשפוז הכללי בוצעו על מנת לבחון את ההשערה.

127 מטופלים בסך הכל נכללו בניתוח נתונים עבור גיל ממוצע וניתוח של סטטוס ניידות לאחר כריתת מעי בגישה לפרוסקופית, בגישה פתוחה ולפני הניתוח. חציון משך האשפוז עבור כל המטופלים היה 4.3 ימים.

כאשר לא הוצעה קימה מהמיטה במשך 24 שעות, חציון משך האשפוז עלה מ-3.6 ל-6.6 ימים (p<0.001). כאשר מטופל סירב להתנייד בכל זמן שהוא, חציון משך האשפוז עלה מ-4.0 ל-4.7 ימים (p=0.004). נמצא קשר מובהק בין השלמת ניסיונות ניידות לבין משך האשפוז (r= 0.536-, p<0.001). שימוש מוגבר בנרקוטיקה (r= 0.548, p<0.001), כולל שימוש במשככי כאבים בשליטת המטופל (r= 0.213, p=0.011), האריך את משך האשפוז.

השתתפות בניידות הינה מרכיב קריטי בתהליך כריתת מעי. חוסר היענות נקשר להארכת משך האשפוז. מיטוב השליטה בכאב, צמצום השימוש במשככי כאבים נרקוטיים והבטחת מקורות מספקים לניידות תרמו גם הם לקיצור משך האשפוז.

מקור:

Walking to recovery: the effects of missed ambulation events on postsurgical recovery after bowel resection

Authors: Trent W. Stethen, Yasir A. Ghazi, Robert Eric Heidel, Brian J. Daley, Linda Barnes, Donna Patterson, James M. McLoughlin

נושאים קשורים:  מחקרים,  החלמה מניתוח,  כריתת מעי,  ניידות,  נרקוטיקה,  משככי כאבים,  שיכוך כאבים בשליטת המטופל,  משך אשפוז
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו