תיאור מקרה 31.08.2017

התפרצות מחלת אסתמה בהריון התגלתה כגידול נדיר

מקרה נדיר ביותר של גידול מיופיברובלסטי דלקתי בקנה הנשימה, שהביא לדילמה אבחנתית הן מבחינה קלינית והן מבחינה פתולוגית

אישה סינית בהריון סבלה במשך חודשיים מתסמינים נשימתיים עיקשים שאובחנו כאסתמה. סדרת בדיקות מצאה כי מדובר בגידול ממאיר ונדיר שברוב המקרים נותר מקומי ואינו מתפשט.

גידול מיופיברובלסטי דלקתי (Inflammatory myofibroblastic tumor - IMT) הוא ממצא ממאיר שאינו שכיח, אשר נוטה להישנות מקומית אך עם סיכון נמוך לשליחת גרורות מרוחקות. מעורבות קנה הנשימה (trachea) בממאירות זו היא נדירה ביותר.

אישה בשבוע ה-34 להריונה אובחנה עם מחלת אסתמה, אשר נמשכה חודשיים. היא אושפזה בבית חולים בגואנגזו, סין, עקב צפצופים עיקשים וגניחת דם (hemoptysis). סריקת CT וברונכוסקופיה חשפו פוליפ ענק בקנה הנשימה.

הגידול הוסר באמצעות צריבה חשמלית. בבדיקה היסטולוגית התברר כגידול מסוג IMT. בצביעה אימונוכימית התגלתה צביעה חיובית חזקה של אקטין בשרירים החלקים ושל PDGFRA (platelet-derived growth factor receptor α), צביעה חיובית חלשה של החלבון הקשור קלמודולין קלדזמון (caldesmon) וצביעה שלילית של ALK1, דזמין, S-100 ו-CD34. IMT בקנה הנשימה ביטא באופן ניכר את קולטן אלפא לאסטרוגן, ממצא שהעיד כי ההתפתחות של גידול נדיר זה יכולה להיות קשורה לתנודות ההורמונליות שהתרחשו במהלך ההריון.

בדיקות מעקב וניתוחים היסטולוגיים הראו כי אין עדויות להישנות או גרורות.

דיווח זה מתאר מקרה נדיר ביותר של IMT בקנה הנשימה, שהביא לדילמה אבחנתית הן מבחינה קלינית והן מבחינה פתולוגית. IMT בקנה הנשימה הוא אתגר עבור רופאים מבחינה אבחנתית, מאחר שהתייצגות מחלה זו אינה ספציפית. יש צורך בבדיקות היסטולוגיות ובאימונוהיסטוכימיה על מנת להשיג אבחנה מדויקת של IMT.

ספרות: 

Medicine (Baltimore). 2017 Aug;96(33):e7872. doi: 10.1097/MD.0000000000007872.

case report of tracheal inflammatory myofibroblastic tumor in a 34-week pregnant woman misdiagnosed with asthma.

Li X1Li JRao XAo QCao XHuang YZhang SFang XLiu XXie M.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28816991

 

 

נושאים קשורים:  גידול מיופיברובלסטי דלקתי,  סרטן ריאות נדיר,  סרטן והריון,  גידול בקנה הנשימה,  אסתמה,  מחקרים,  תיאור מקרה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו