מחקרים 01.08.2016

היפריקום וגלולות למניעת הריון, סקירת ספרות

מסקירת ספרות עולה כי המידע אודות האינטראקציה בין היפריקום לגלולות משולבות למניעת הריון מוגבל, אולם מסתמן כי הטיפול הצמחי עלול לפגוע ביעילות אמצעי המניעה

תמציות פרח ההיפריקום (פרע מחורר - Hypericum perforatum,י St. John's wort) משמשות לטיפול בדכאון וחרדה במידה לא מבוטלת של הצלחה. ברמה הביוכימית החומרים הפעילים המצויים בהיפריקום משפעלים את האנזים A4 בציטוכרום P450 (CYP) 3 האחראי, בין היתר, על חילוף החומרים של גלולות משולבות למניעת הריון. חוקרים מאטלנטה ביקשו לבדוק האם טיפול בהיפריקום גורם לירידה ביעילות אמצעי המניעה הפומיים. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Contraception.

לטובת המחקר נסקרו מאגרי מידע רפואי מובילים ולוקטו מחקרים שעסקו באינטראקציה בין גלולות למניעת הריון והיפריקום. החוקרים אתרו 4 מחקרים בלבד בהם נערכה השוואה ישירה בין טיפול בגלולות משולבות למניעת הריון והיפריקום לבין טיפול בגלולות לבדו. בשני מחקרים לא נצפתה השפעה מוחשית של היפריקום על סמני ביוץ, במחקר אחד נצפתה גדילה של זקיקים, ויתכן אף ביוץ מלא, בזרוע הטיפול בגלולות והיפריקום. שלושה מחקרים הצביעו על עליה בסיכון לדימום לדני מתפרץ בקרב נשים שטופלו בגלולות והיפריקום ובשלושה מחקרים נצפו שינויים פרמקוקינטיים שמרמזים על ירידה בנוכחות ההורמונלית של הגלולות בקרב נשים שנטלו את תמציות הפרע. מינון ההיפריקום במחקר היחיד שלא הצביע על כל שינוי בפרמקוקינטיקה של אסטרדיול ופרוגסטין היה נמוך מהממוצע.

לסיכום, המידע אודות האינטראקציה בין היפריקום לגלולות משולבות למניעת הריון מוגבל מאוד, עם זאת מסתמן כי היעילות של גלולות עלולה להפגם בנוכחות היפריקום, ביחוד במינונים גבוהים של תמצית הפרע המחורר.

מקור:

Contraception. 2016 Jul 18. pii: S0010-7824(16)30164-0. doi: 10.1016/j.contraception.2016.07.010. [Epub ahead of print]
Co-Administration of St. John's Wort and Hormonal Contraceptives: A Systematic Review.
Berry-Bibee EN1, Kim MJ2, Tepper NK3

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  היפריקום,  רמוטיב,  גלולות למניעת הריון,  פרע מחורר,  St. John's wort
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
02.08.2016, 23:43

ב99 + אחוז בשימוש נכון הגלולות אין הריונות. הבעיות להריונות לא רצויים טמונות באי שימוש נכון הגלולות,שיכחה וכד.ברוב המכריע אין הריונות.הרופא הוא האחראי להסבר נאות בשימוש הגלולות.