מחקרים 17.03.2016

נוגדי דכאון בהריון והסיכון לאוטיזם

במחקר קנדי זוהה קשר בין נטילה של נוגדי דכאון בשליש השני והשלישי להריון ללקות על הרצף האוטיסטי בילדות, SSRIs משקפים סיכון כפול בלא תלות בדכאון האימהי

shutterstock) autism)

הטיפול בנוגדי דכאון במהלך ההריון הכרחי לעתים ומוצדק אך אינו נטול סיכונים, כך במחקרים רבים נוגדי דכאון מקבוצות שונות נקשרו להפלות, מומים מולדים, פגות, משקל לידה נמוך, תסמונת גמילה של הילוד, יתר לחץ דם הריוני ועוד. סכנה נוספת שהועלתה אך לא הוכחה או הופרכה באופן מוחלט היא סכנת האוטיזם. על רקע הדברים חוקרים מקנדה ערכו מחקר שבחן את הקשר בין נטילת נוגדי דכאון בשלבי ההריון השונים לבין הסיכון ללקות על רצף האוטיסטי בילדות. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Pediatrics JAMA.

מחקר מבוסס רשומות רפואיות של אוכלוסיית קוויבק הקיף 145,456 הריונות יחיד (מינואר 1998 ועד דצמבר 2009) שהסתיימו בלידות חי במועד הלידה התקין. החשיפה לנוגדי דכאון במהלך ההריון הוגדרה בהתאם לשליש ההריון ולקבוצת התרופות. הגדרת האוטיזם נסמכה על תיעוד של אבחנה אחת לפחות של הפרעה על הרצף האוטיסטי מהלידה ועד סיום תקופת המעקב. מודל רגרסיות סיכונים של קוקס שימש להערכת יחס הסיכון הגולמי והמתוקנן.

במהלך מעקב של 904,035.5 שנות אדם, 1,054 ילדים (0.7%) אובחנו כלוקים בהפרעה על הרצף האוטיסטי (יחס של 4:1 בין בנות לבנים). גילם הממוצע של הילדים בסוף תקופת המעקב היה 6.24 שנים (סטיית תקן ± 3.19). לאחר תקנון לערפלנים פוטנציאליים, נטילה של נוגדי דכאון מכל סוג בשליש השני ו/או השלישי להריון נקשרה לסיכון מוגבר לאוטיזם (יחס סיכון מתוקנן 1.87, 95% רווח בר סמך 1.15-3.04). שימוש SSRIs בשליש השני ו/או השלישי נקשר קשר מובהק לסיכון להפרעה על הרצף האוטיסטי (יחס סיכון מתוקנן 2.17, 95% רווח בר סמך, 1.20-3.93). הסיכון נותר על כנו גם לאחר התחשבות בדכאון האימהי (יחס סיכון מתוקנן 1.75, 95% רווח בר סמך 1.03-2.97).

החוקרים מסכמים כי שימוש בנוגדי דכאון, ובפרט SSRIs, במהלך השליש השני והשלישי של ההריון מגביר את הסיכון ללקות על הרצף האוטיסטי. חשוב לציין שהמספרים המוחלטים היו נמוכים, מדובר בכמה עשרות ילדים חשופים בלבד, וחשוב להזהר מהסקת מסקנות נחפזות בטרם יאסף מידע נרחב יותר. טיפול בדכאון האם במהלך ההריון ומניעה של דכאון לאחר לידה הן מטרות קליניות חשובות.

מקור:

Boukhris T, Sheehy O, Mottron L and Bérard A. Antidepressant Use During Pregnancy and the Risk of Autism Spectrum Disorder in Children. JAMA Pediatrics. Published online February 2016. doi:10.1001/jamapediatrics.2015.3356.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  דיכאון,  הספקטרום האוטיסטי,  הרצף האוטיסטי,  נוגדי דיכאון,  SSRI,  הריון
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו