מחקרים 09.12.2015

הפרעת חרדה במהלך הריון ולאחר לידה לא פוסחת על הגברים

מסקירת ספרות עולה כי אחד מעשרה גברים עלול לפתח הפרעת חרדה בתקופה הפרינטלית, ההפרעה שכיחה יותר בקרב אבות צעירים ושלובה תדיר בדכאון

מתח, חרדה ושינוי מצב רוח המלווים את ההריון ואת התקופה שלאחר הלידה מוכרים היטב בנשים. ההתמודדות הנפשית המקבילה של גברים, לעומת זאת, הרבה פחות מוכרת. חוקרים אוסטרליים ערכו סקירת ספרות ראשונה מסוגה בניסיון לאמוד את שיעורי ההמצאות של הפרעת חרדה בקרב גברים בתקופת ההריון ולאחריה ולאפיין את מהלכה והשלכותיה על תפקודם. תוצאות הסקירה פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Affective Disorders.

החוקרים סקרו מאגרי מידע רפואיים מובילים בכדי לאתר את העבודות הרלוונטיות שפורסמו עד אפריל 2015. המחקרים שנכללו בניתוח חקרו את מצבם של אבות בתקופת ההריון של נשותיהם – התקופה הפרהנטלית וכן אבות לתינוקות עד גיל שנה – התקופה הפוסטנטלית. הנתונים שלוקטו כללו: שיעור ההמצאות של הפרעת חרדה (על סמך ראיונות קליניים), שיעור ההמצאות של תסמיני חרדה חמורים – תסמינים העוברים רף מוגדר באומדני חרדה מתוקפים, רמת חרדה ממוצעת – גם מדד זה הוערך באמצעות אומדני חרדה. בסה"כ נסקרו 537 עבודות מתוכן 43 עמדו בתנאי ההכללה.
שיעור ההמצאות של הפרעת חרדה כלשהי (על סמך ראיונות קליניים או תיעוד תסמינים מעל הרף האבחוני) נע בין 4.1% ל 16% בתקופה הפרהנטלית ובין 2.4% ל 18% בתקופה הפוסטנטלית. לשם השוואה בקרב נשים מדובר בשיעור כמעט כפול. ניתוח הנתונים מצביע על מהלך יציב למדי של הפרעת החדרה במהלך ההריון תוך נטייה קלה להטבה בתסמינים הנפשיים לאחר הלידה.

לסיכום, החוקרים מדגישים כי השונות הגבוהה בשיטות המחקר הפכה את מיזוג הנתונים למשימה מורכבת. הפרעת חרדה מלווה לעתים קרובות בשינוי מצב רוח עד כדי דיכאון וסביר היה, כך על פי החוקרים עצמם, להתייחס למכלול של חרדה ודיכאון כמדד טוב יותר להתמודדות הנפשית של גברים עם הריון, לידה והורות מוקדמת. יחד עם זאת שיעור ההמצאות של הפרעת חרדה בקרב גברים כלל אינו זניח ומצדיק התייחסות זוגית לפן הנפשי של ההורות.

מקור:

Prevalence and course of anxiety disorders (and symptom levels) in men across the perinatal period: A systematic review Leach, Liana S. et al.
Journal of Affective Disorders ,Volume 190 , 675 - 686

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפרעת חרדה,  אבהות,  הורות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו