מחקרים 07.08.2016

יתר לחץ דם בהריון ומומים מולדים, סקירה בינלאומית

חוקרי ארגון הבריאות העולמי מצאו כי יתר לחץ דם בהריון קשור לסיכון מוגבר למומים כלייתיים, מומי גפיים, חך ושפה שסועים ומומים עצביים, הסיכון כמעט מוכפל ברעלת הריון

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי 7.9 מיליון תינוקות עם מומים מולדים נולדים מדי שנה בעולם, חלק ניכר מהם אינם שורדים את שנת חייהם הראשונה. בין הסיבות הרבות למומים - זיהומים במהלך הריון, מחלות תורשתיות וגנטיות, ליקויים מטבוליים והורמונליים של האם, טיפול תרופתי טרטוגני ועוד. במחקר שתוצאותיו פורסמו לאחרונה בכתב העת BMC Pregnancy Childbirth חוקרי ארגון הבריאות העולמי ביקשו להתמקד ביתר לחץ דם הריוני כגורם אפשרי למומים בעולם המפותח והמתפתח.

בבסיס המחקר עמד סקר בינלאומי רב מרכזי של ארגון הבריאות העולמי ובו מידע אודות 310,401 לידות חי ב 29 מדינות. החוקרים סיווגו את המומים המולדים לשש קבוצות עיקריות והצליבו את שיעורי ההארעות של כל קבוצה עם ארבע קטגוריות של יתר לחץ דם הריוני - יתר לחץ דם כרוני, רעלת הריון, אקלמפסיה (פרכוסים כתוצאה מרעלת), ורעלת הריון בנוכחות יתר לחץ דם כרוני. הקשר בין הקבוצות נותח באמצעות מודל רגרסיה של תוצאים אקראיים.

ניתוח התוצאות מגלה כי השכיחות הגבוהה ביותר של מומים המולדים, פרט לשפה שסועה/חך שסוע, מבין 29 המדינות שנבדקו נרשמה בשטחי הרשות הפלסטינאית/רצועת עזה. יתר לחץ דם כרוני של האם נקשר לעליה פי 3.7 בסיכוי למומים כלייתיים, עליה פי 3.9 בסיכוי למומי גפיים, ופי 4.2 לשפה/חך שסועים. גם יתר לחץ דם עם הופעת רעלת נקשר לסיכון גבוה באופן מובהק למומים מולדים: סיכון גבוה פי 4.3 למומי מערכת העצבים המרכזית/התעלה העצבית, סיכון גבוה פי 8.7 למומי כליות, סיכון גבוה פי 7.1 למומי גפיים וסיכון גבוה פי 8.2 לחך או שפה שסועים.

החוקרים מסכמים כי יתר לחץ דם אימהי חושף את עובריהן לסיכון מוגבר למומים עצביים, כלייתיים, מומי גפיים ואיחוי לקוי של עצמות הפנים. הסיכון הגבוה ממילא בקרב נשים עם יתר לחץ דם כרוני כמעט מוכפל במקרים של רעלת הריון. מדובר במחקר תצפיתי ולא ניתן לשלול קשר נסיבתי בין הדברים (ליקוי אימהי משותף הגורם ליתר לחץ דם ולמומים עובריים, או קשר הפוך - פגמים עובריים המשרים תהליכי רעלת). כך או כך הנושא דורש מחקרים מעמיקים יותר תוך התייחסות גם לממד הטיפולי.

מקור:

BMC Pregnancy Childbirth. 2016 Jul 29;16(1):198. doi: 10.1186/s12884-016-0987-8.
Are hypertensive disorders in pregnancy associated with congenital malformations in offspring? Evidence from the WHO Multicountry cross sectional survey on maternal and newborn health.
Bellizzi S1, Ali MM2, Abalos E3, Betran AP4, Kapila J5, Pileggi-Castro C6, Vogel JP4, Merialdi M7.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  מומים מולדים,  רעלת הריון,  חך שסוע,  אקלמפסיה,  מומי התעלה העצבית,  יתר לחץ דם בהריון
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו