מחקרים 06.04.2016

רמת אוקסיטוצין בהריון ודכאון לאחר לידה

במחקר שהקיף כמה עשרות נשים התגלה כי רמת אוקסיטוצין בטרימסטר האחרון להריון קשורה קשר לינארי ומובהק לחומרתו של דכאון לאחר לידה בנשים עם רקע של דכאון

ההורמון ההיפותלמי, אוקסיטוצין, נקשר, בין היתר, להפרעות בויסות רגשי וליקוים אפקטיביים. במחקר שתוצאותיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Archives of Women's Mental Health חוקרים משיקגו, ארה"ב, בדקו את הקשר בין רמות האוקסיטוצין בשליש ההריון השלישי וחומרת התסמינים של דכאון לאחר לידה, במקביל נבדקה ההשפעה של דכאון בעברן של הנשים על הקשר בין רמות ההורמון לביטויי דכאון לאחר לידה.

החוקרים בחנו את ההיסטוריה הפסיכיאטרית ובדקו את רמות האוקסיטוצין בדמן של 66 נשים בריאות בשליש השלילי להריונן (שבוע 35 ± 3). שישה שבועות לאחר לידה בוצע מעקב נוסף בו נבדקו תסמיני דכאון לאחר לידה בקרב המשתתפות במחקר. הקשר בין רמות האוקסיטוצין לנוכחות וחומרת תסמיני דכאון לאחר לידה, וכן ההשפעה של רקע אפקטיבי על עוצמת הקשר הוערכו באמצעות רגרסיה לינארית.

מניתוח התוצאות עולה כי נצפה הבדל מובהק בין תסמיני הדכאון בשליש השלישי להריון בין נשים עם דכאון קליני בעברן (13 נשים) לבין נשים שלא לקו בהפרעת מצב הרוח (53 נשים). רמות האוקסיטוצין, משתנים דמוגרפיים ותוצאות מיילדותיות לא נקשרו קשר בר משמעות לדכאון עבר. תוך תקנון לתסמיני דכאון בטרימסטר השלישי רמות האוקסיטוצין לא נקשרו קשר מובהק לחומרת תסמיני דכאון לאחר לידה (P=0.821). עם זאת, שקלול של רמות האוקסיטוצין עם רקע של דכאון השיג מובהקות בחיזוי חומרת תסמיני הדכאון לאחר לידה (P=0.003). רמות גבוהות יותר של אוקסיטוצין ניבאו דכאון חמור יותר שישה שבועות לאחר לידה בקרב נשים עם רקע דכאוני (P=0.019) אך לא בקרב נשים ללא רקע אפקטיבי (P=0.216).

החוקרים מסכמים כי נשים שלקו בעברן בדכאון עלולות לחוות דכאון לאחר לידה בחומרה יתרה מנשים ללא רקע דכאוני. את חומרת התסמינים ניתן לחזות, באופן חלקי, על ידי רמות אוקסיטוצין בטרימסטר השלישי להריון ובכך לאתר נשים בסיכון מוגבר לדכאון לאחר לידה.

מקור:

Archives of Women's Mental Health
First online: 08 March 2016
Interaction of oxytocin level and past depression may predict postpartum depressive symptom severity
Suena H. Massey , Stephanie A. Schuette, Hossein Pournajafi-Nazarloo, Katherine L. Wisner, C. Sue Carter

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  אוקסיטוצין
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו